Ja! Das ist Sponsoriert von AEGON Síbiztosítás kalkulátor

Lavinaszafari egy loser-i ratrak csomagtartójában

Miután Tauplitzban kiástuk a másfél méter hó alól az autónkat, átrobogtunk a közeli Loser síarénába. Szinte már hazajárunk errefelé, mert az utóbbi két Salzkammergut Trophy alatt is a sípályák tövében fekvő Hagan Lodge egy-egy apartmanházában szálltunk meg - amit egyébként tényleg simán elfogadnánk saját kecónak.


Otthonos, teljesen felszerelt (edények, poharak, frissen mosott, élére vasalt konyharuhák, stb.) a legtöbb esetben saját szaunás, kandallós apartmanházak nappalival, tágas szobákkal, wifivel és gyönyörű kilátással - legalábbis az emeleten, mert a földszinti ablakokat fejmagasságig lepte a hó.


Mivel nem utaztunk sokat, hasonló hóhelyzet fogadott, mint Tauplitzban, derékig jártunk a porcukorban.

Az égi áldással sajnos átok is járt, mert az igazán magasan fekvő Loser hegyi sílifteket nem indították be a viharos időjárás és a fokozott lavinaveszély miatt. Így csak kis területet tudtunk besíelni, bár ha Magyarországon csak egy ilyen "kis" területünk lenne, jelentősen kevesebben utaznának külföldre síelés céljából.


Volt szerencsénk beszélni a sípálya vezetőjével, aki meglepő dolgokat mesélt jégbarlangokról, a sípálya-vezetésről, a ratrakoláson túl a lavinarobbantásról (erről mindjárt bővebben) és gigantikus mély dolinákról, amibe a havat tolják egyrészt praktikusságból, másrészt hogy ne essenek bele a síelők.


Megkértük, vigyen el magával egy ilyen lavinarobbantásra; azt mondta rendben, holnap reggel 6-kor találkozó a garázsnál.

Reggel 6:00, töksötét, havaseső, sífelszerelésben álltunk a ratrak-garázsok mellett , készen állva arra, hogy egy kényelmes, fűtött ratrak-vezetőfülkében felrobogjunk a hegytetőre látványos lavinarobbantást nézni.

A koromsötét a korai időponton kívül annak is volt köszönhető, hogy a vihar miatt rádőlt egy fa a villamos vezetékre, így áram nem volt jódarabig. Vezetőnk megérkezett, hozott nekünk croissantot reggelire, amit elfogyasztottunk az áram híján tökéletesen fénymentes irodájában, majd kiment a ház elé és beindította a ratrakot.


Mi is odasétáltunk, de amikor megjelent még két kollégája és elkezdték nyitogatni a ratrak hátulján lévő ketreces csomagtartót, szép lassan kezdett eloszlani a fűtött vezetőfülke gondolata. Nem alaptalanul, tényleg a csomagtartóban utaztunk, ami amúgy - bár nem volt fűtött, de - izgalmas volt és ha itthon ezt elmeséljük, legalább hősiesebb lesz tőle a sztori :) A mi ratrakunkon kívül még 3-4 másik dolgozott körülöttünk, miközben az ijesztő meredekségű pályán gurultunk felfelé.

Kb. 30-40 perc alatt érkeztünk fel az első robbantás helyszínéhez. Ezt abból vettük észre, hogy a ratrak megállt, a két kolléga eltűnt, mi pedig vezetőnkkel együtt a ratrak lánctalpán állva figyeltük az eseményeket. Koncentrálnunk kellett erősen, mert az erős szél és a havazás miatt semmit nem láttunk. Illetve néha mégis, láttuk, hogy az út menti házikók nem látszanak, csak épp a tetejük egy picit, mert a többi részük a hó alatt várta a tavaszi olvadást.


Aztán hirtelen és váratlanul jött a várva várt esemény, ami egész konkrétan három nagy durranásból állt, majd sűrű semmiből... merthogy a köd és a sűrű havazás miatt sajnos csak elhinni tudtuk, hogy lezúdult a lavina, látni nem láttuk.
A zord körülményekre hivatkozva azt a javaslatot kaptuk, hogy érdemesebb lenne visszafordulnunk és ezzel nem is vitatkoztunk. Csatoltunk és elindultunk lefelé, elsőként, még mielőtt a liftek egyáltalán elindultak volna... az egész pálya csak a miénk.
Kissé csalódott voltam, amiért az időjárás miatt nem volt látványos a robbantás, de ezzel nyugtattam magam és kollégámat:
- Sebaj, úgyis terveztük, hogy sítúránk alatt elmegyünk egy lavinaszafarira, majd ott látunk izgalmasat.
Mire kollégám:
- Te figyelj már... ez volt az a tervezett lavinaszafari.

Nos, legközelebb tiszta időjárás mellett is kipróbáljuk, úgy azért nem-mindennapi élmény lehet.


Na, de miért van szükség egyáltalán lavinarobbantásra és hogyan működik?
Loser különösen lavinaveszélyes helynek számít, olyannyira, hogy egyszer a hegy tetejéről lezúduló lavina letarolta a fél erdőt, eljutott a tóig és mivel az be volt fagyva, a túlparton lévő hüttét is ledarálta. Az erdő azóta sem tért magához. Hogy ez ne ismétlődhessen meg újra, először is építettek két lavinafogó dombot, másodszor pedig rendszeres időközönként, irányított robbantásokkal idéznek elő kisebb lavinákat, hogy azok ne véletlenszerűen és ne akkor következzenek be, amikor éppen a síelők a pályát használják.
Az évek alatt szerzett tapasztalatok alapján 11db, valamilyen gáz-elegyes megoldású lavinarobbantó fejeket telepítettek, amiket a völgybéli irodából tudnak vezérelni. Ezen kívül naponta körbejárják ratrakkal a lavinaveszélyes területeket és óriási szafaládénak kinéző, kézi robbanószerrel újabb robbantásokat hajtanak végre, ha szükséges. Ez a robbanó gigapárizsi olyannyira biztonságos, hogy akár tűzbe is dobhatnánk, nem robbanna fel. Ellenben, ha két fémpálcikát beledugva, elektromos szikrát kap, 2, illetve 3 perc áll rendelkezésre a tűzmesternek ahhoz, hogy villámgyorsan eltűnjön a helyszínről. Ez az oka annak, hogy robbantómesternek csak jól síelő jelentkezőket várnak. Na ezt láthattuk volna napos időben. A programról részletek itt!


Loser előnyei:
Egyazon síliftről akár 4-5 különböző pályakombináció is választható
Lavinaszafari
"Gejjül" hangzik, de a helynek tényleg van valamiféle varázsa
Különleges és kényelmes apartmanok a pálya mellett


Kinek ajánljuk?
Ha abból indulunk ki, hogy a pályaszállás többszemélyes apartmanházakból áll, első sorban baráti társaságok, családok számára ideális Loser. A 29 km-es pályarendszeren bőven van kezdőknek és tapasztaltaknak is megfelelő terep, de a környék tele van látnivalókkal és egyéb szabadidős lehetőségekkel (jégkorcsolyázás, hótalpas túrázás, hallstatt-i városnézés, stb.). Aki különlegességre vágyik, ne hagyja ki a lavinaszafarit (látványos lavinarobbantás reggelivel egybekötve és elsőként lecsúszás a sípályán) sem, csak rendeljen magának tiszta időjárást a teljes élményért.

 

 

Mi kell a tökéletes freeride élményhez? Klikk ide!

 

A cikkben található képeket Olympus E-PL3 fényképezőgéppel készítettük.

 


Art of flight

Életre kel a sport-akciófilmek vadonatúj kategóriája.

One for the Road -freeski és freeride

Amint ez a mozi elkezdődik, nyomban a lábunk alatt érezzük azt a száraz és ritka porhavat, ami a amerikai Sziklás hegységre jellemző. Country szagú karcos western, őrült freeskierekkel. Mintha Johnny Cash narrálná.

Mit keres egy Snowboardos függőleges jégfalon?

Hegymászás, jégfal, lavina, snowboarddal mindenhol...Xavier de la Rue nem unatkozik!

Nordica Blizzard

Hogyan készül egy síléc?

Bon Giornio!

Massimo Braconi a Nordica teszt részlegének vezetője és a Dolce Vita

Egy léc napja

Egy havas nap a léc szemszögéből..